söndag 23 november 2008

Nu ska här bakas!!!

Igår gjorde jag pepparkaksdeg som ska räcka till 300 pepparkakor. Oj!! Jag tog receptet från jobbet, vi brukar göra det och baka med barnen. Jättegod deg! Jag ska ju göra ett pepparkakshus så det kan behövas lite deg då. Det blir så dyrt och köpa färdig deg och förra året köpte jag ett färdigt hus.
Här kommer receptet om nån är sugen och prova.

Tant Harriets Pepparkakor
ca 300st 200-225 grader

300g smör eller margarin
5dl socker
1dl ljus eller mörk sirap
1msk malen ingefära
2msk malen kanel
1msk malda kryddnejlikor
2tsk kardemumma, stött eller mald
1msk bikarbonat
2dl vatten
1 1/2 liter vetemjöl (ca 900g)

Gräddningstid 4-5 minuter

Rör rumsvarmt fett, socker och sirap smidigt. Rör först ner kryddorna och bikarbonaten, sedan vattnet och sist det mesta av mjölet. Använd gärna matberedare, men gör bara 1/2 sats i taget. Tillsätt allt från början, fettet kylskåpskallt och skuret i bitar. Arbeta in resten av mjölet på bakbordet. Låt degen ligga övertäckt i kylskåp minst 1 dygn.
Ta fram en bit av degen i taget. Arbeta den smidig och kavla den tunt. Ta ut kakor med mått och lägg dem på kalla plåtar, smorda eller med bakplåtspapper.
Grädda i mitten av ugnen 4-5 minuter.

Jag gjorde hela degen på en gång i matberedaren och det gick jättebra.

Inga kommentarer: